Doskonalenie pływania – popraw technikę, szybkość, wytrzymałość

2021-08-23
Doskonalenie pływania – popraw technikę, szybkość, wytrzymałość

Wchodząc na basen, zazwyczaj masz jeden cel – wykonać trening pływacki, przepłynąć rekreacyjnie kilka długości pływalni, odpocząć bądź po prostu popluskać się i pobawić. Jednak kiedy obserwujesz osoby z boku, np. grupę trenujących zawodników, zaczynasz zastanawiać się, czy jesteś w stanie osiągnąć taki poziom techniczny jak oni. Poprawnego pływania można się nauczyć w każdym wieku. Ograniczeniem jest tylko głowa i niesprzyjające myśli. Jak poprawić swoją technikę, szybkość i wytrzymałość? Przeczytaj ten artykuł, a na pewno znajdziesz w nim kilka wskazówek dla siebie.

Jak zacząć?

 

Zawsze chciałeś pływać, ale nie wiedziałeś, od czego zacząć? Jak pokonać lęk przed wodą? Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie nauki w okolicznej szkółce pływackiej. To tam zdobędziesz najlepsze pierwsze doświadczenie. Przekonasz się do wody, nauczysz się na niej utrzymywać i wykonywać podstawowe ruchy. Kiedy nabędziesz pewności siebie, możesz samodzielnie doskonalić swoje umiejętności. Jednakże warto pamiętać, że najlepiej korygować błędy, gdy ktoś je dostrzega, patrząc z brzegu basenu na osobę płynącą. Nie rezygnuj z instruktora, gdy opanujesz podstawowe ćwiczenia w wodzie, tylko dopiero wtedy, kiedy będziesz chciał sam na własną rękę udoskonalać swoją technikę, szybkość i wytrzymałość. Podejmij tę decyzję w pełni świadomie lub łącz pływanie samodzielne z doraźnymi konsultacjami ze specjalistą.

Ćwiczenia poprawiające technikę

Od zarania dziejów młodym ludziom powtarza się, aby brali przykład ze starszych, lepszych. W przypadku poprawiania techniki również tę zasadę można zastosować. Wielu „małych” sportowców naśladuje wielkie pływackie gwiazdy takie jak Michael Phelps, Caeleb Dressel czy Sarah Sjöström, oglądając nagrania ich wyścigów. Dressel, aktualny mistrz i rekordzista świata, założył kanał w serwisie Youtube, w którym publikuje autokrytykę swoich wyścigów. Analizuje metr po metrze, komentując, co mógłby jeszcze poprawić, a co było pozytywnym aspektem jego wyścigu. Zawodnicy uczą się dzięki temu jego techniki i próbują przełożyć to na pracę w wodzie. Oczywiście oprócz analizy występów najlepszych na świecie, pływacy wykonują szereg ćwiczeń na basenie, które poprawiają technikę i ułożenie ciała w wodzie. Oto kilka z nich:

 

  1. Dokładanka ramion do każdego stylu – pomaga zsynchronizować pracę nóg z rękoma, a jednocześnie pozwala na kontrolę ruchu dłoni znajdującej się aktualnie pod wodą;
  2. Ćwiczenie „piesek” – wykonanie tylko podwodnej części cyklu do kraula i powrót; ćwiczenie pomaga skupić się na poprawnym chwycie i ułożeniu nadgarstka;
  3. Ręce do stylu klasycznego, nogi do stylu motylkowego – poprawia ruch bioder w stylu klasycznym oraz synchronizację cyklu;
  4. Akcent rotacji barkami w stylu grzbietowym – poprawia ułożenie tułowia w wodzie oraz pracę obręczy barkowej;
  5. Przeciąganie kciuka po linii ciała, płynąc rękoma do kraula – utrwala poprawne ułożenie łokcia w nadwodnej części ruchu. 

 

Ćwiczenia poprawiające szybkość

Dynamika i frekwencja także odgrywają dużą rolę w treningu pływackim. Aby ją zwiększyć i nad nią pracować, warto wykonywać krótkie odcinki z maksymalną prędkością, ale z dużym odstępem czasu. Do takich ćwiczeń można używać desek, odpowiednio do rąk i do nóg, aby skoncentrować się nad daną partią mięśni. Dostępny na rynku sprzęt pływacki to także gumy do wody, które dzięki rozciągnięciu pozwalają uzyskać dużą frekwencję cykli. Trening pływacki poprawiający szybkość to również ćwiczenia nawrotów – płaskich lub koziołkowych. Ich specyfika pozwala na używanie różnych wariantów technicznych, które dla jednych okażą się prostsze i szybsze, a dla niektórych – wolniejsze. Warto to przećwiczyć i wybrać jeden, który będzie najskuteczniejszy.

Ćwiczenia w basenie poprawiające wytrzymałość


Trening pływacki doskonalący wytrzymałość to także ważny element w pływaniu. Im większą wytrzymałość wytrenujemy, tym dłużej będziemy mogli utrzymać dane tempo, nie eksploatując mocno ciała. Podstawowym aspektem potrzebnym do wypracowania odpowiedniej wytrzymałości jest systematyczność. Jest to wprost proporcjonalne do tego, ile czasu spędzasz w wodzie i jak często ćwiczysz. W celu urozmaicenia treningów możesz wspomóc się płetwami bądź łapkami. Te pierwsze, przeznaczone do wzmacniania nóg, pozwolą Ci pokonywać baseny z większą prędkością, skupiając się na dolnych partiach mięśni. Łapki, służące do wzmacniania ramion, zakłada się na dłuższe zadania – typowo kraulowe. Z tym sprzętem należy postępować ostrożnie, ponieważ bardzo łatwo jest przeciążyć stawy i obręcz barkową. Na początku używaj tych akcesoriów do pływania tylko kraulem, później stopniowo zwiększaj dystans i dokładaj inne style pływackie. W sklepie dostępne są różne rozmiary. Im większe wybierzesz, tym więcej siły będziesz musiał użyć, aby pokonać opór wody.


Warto kształtować i poprawiać swoją umiejętność pływania. To odskocznia od szarej rzeczywistości i coś, co możemy robić tylko dla siebie. Samodoskonalenie w sporcie poprawia nie tylko sylwetkę, zdrowie i samopoczucie, ale także pewność siebie.


Zmotywowany? Działaj.

 

Przeczytaj więcej porad dotyczących pływania i aktywności w wodzie publikowanych w ramach naszej kampanii "AQUA SPEED na zdrowie" Wejdź na stronę www.aquaspeednazdrowie.pl, dowiedz się, dlaczego warto pływać, być aktywnym – korzystaj ze zniżek na zakup sprzętu naszej marki. Podaj dalej #pływaniedlazdrowia!

 

Foto: unsplash.com

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel