Nauka pływania dla dorosłych i nie tylko…!

2021-08-23
Nauka pływania dla dorosłych i nie tylko…!

Pływanie jest sztuką – takie słowa można usłyszeć od wielu doświadczonych trenerów zarówno w Polsce, jak i na świecie. Fenomen tej dyscypliny polega na tym, iż kreatywność ma bardzo wiele do powiedzenia w kontekście ruchu w wodzie. Gdy pływamy, to tak naprawdę niewiele widzimy, więc aby móc się poruszać, musimy zdać się na tak zwany efekt „czucia wody”. W pewnym sensie można to porównać do słuchu muzycznego – jeżeli umiesz nazwać dźwięk po ówczesnym jego przesłuchaniu, to znaczy, że masz zadatki na dobrego muzyka. Podobnie w pływaniu – jeżeli zrozumiesz, na czym polega „czucie wody”, to dużo szybciej zrozumiesz/nauczysz się pływać. 






A zatem… Jak się nauczyć pływać?

W nadal obowiązującej teorii Bogdana Czabańskiego wymienia się trzy etapy: 

  • oswojenie z wodą – przezwyciężenie nieprzyjemnych wrażeń związanych z zanurzaniem się do wody;
  • ćwiczenia na lądzie;
  • ćwiczenia w wodzie.

Istnieją inne klasyfikacje nauki pływania, w których uwzględnia się podział na:

  • etap poznawania środowiska wodnego;
  • etap nauki elementarnej techniki pływania;
  • etap nauki techniki standardowej;
  • etap treningu technicznego i opanowywania techniki mistrzowskiej (dla zaawansowanych).


Jak szybko nauczyć się pływać?


W dużym skrócie właśnie tak wygląda metodyka nauki pływania. Pierwsze pytanie, jakie się zatem nasuwa, dotyczy czasu potrzebnego do opanowania tej umiejętności. Jest on zależny od oczekiwań oraz predyspozycji psychofizycznych zainteresowanego. Istnieją setki czynników determinujących to, czy ktoś nauczy się szybko pływać, a odnoszą się one do każdej sfery otaczającego nas życia.


Trudno określić, jaki jest średni czas nauki od kompletnych podstaw. Jedni opanują wszystko w miesiąc, inni – w pół roku, a jeszcze innym zajmie to na przykład rok. Jeżeli jesteś zdeterminowany i zaangażowany w osiągnięcie postawionego sobie celu, to na pewno Ci się uda!

Trening pływacki dla początkujących?

Klasyczną drogę w nauczaniu pływania rozpoczynamy od oswojenia z wodą, czyli od uświadomienia sobie tego, jak ciało reaguje na wodę (nauka wyporności, zanurzania głowy, itp.). Następnie uczymy się wprawiać ciało w ruch poprzez pracę nogami do kraula na plecach. Później łączymy to z pracą ramion, a następnie skupiamy się na brzuchu, wprowadzając elementy oddychania z zanurzaniem głowy pod wodę. Krok po kroku opanowujemy coraz bardziej skomplikowane ćwiczenia techniczne. Niewątpliwie zdrowie i systematyczność odgrywa tutaj kluczową rolę.


Trening pływania dla początkujących…?

Nauka pływania dla dorosłych może być nieco bardziej skomplikowana ze względu na tendencję do wolniejszego analizowania nowych nawyków ruchowych w porównaniu do dzieci. „Total Immersion” to metoda, która również opiera się na nauce świadomości swojego ciała w wodzie, lecz następnie wprowadzamy naukę oddechu z zanurzaniem głowy oraz koordynujemy do tego najpierw pracę ramion do kraula. Nogi mają służyć do balansu ciałem podczas ruchu. Technika ta może być genialną podstawą dla osób mających trudności przy tradycyjnych sposobach nauczania, ponieważ ruch jest dużo mniej skomplikowany dla układu nerwowego i mięśni, a także wywołują mniejszy stres. Ta metoda wręcz wymaga wykonywania ćwiczeń przy pełnym rozluźnieniu ciała. Głównym założeniem „Total Immersion” jest uproszczenie techniki pływania i poruszanie się w wodzie w jak najbardziej ekonomiczny sposób. Z drugiej strony założenia tej metody mogą uzupełniać wiedzę świetnych zawodników, którzy postępów szukają niekiedy w przedziale czasowym sięgającym dziesiątych części sekundy. Jeżeli jesteś dorosły i nie wiesz, jak szybko nauczyć się pływać, to zapisz się na kurs „Total Immersion”.


Samodzielna nauka pływania…?

OK, wszystko fajnie, ale… Co zrobić, jeżeli nie mam możliwości zapisania się na kurs, a chcę nauczyć się pływać samemu? Wtedy samodzielna nauka pływania w przypadku oswajania z wodą powinna opierać się na rozpoczęciu od ćwiczeń oddechowych, a później na wykonywaniu wszelkich konfiguracji ćwiczeń na pracę nóg przy użyciu basenowego „makaronu”. Jeżeli uczysz się techniki stylowej, nagrywaj swoje postępy, abyś mógł je porównywać z odpowiednim wzorem. Skuteczny trening pływacki dla początkujących powinien opierać się na doskonaleniu jednego, maksymalnie dwóch elementów technicznych na jedną jednostkę treningową. Powtarzany kilka razy w tygodniu przyniesie oczekiwane rezultaty.


Powodzenia!


Przeczytaj więcej porad dotyczących pływania i aktywności w wodzie publikowanych w ramach naszej kampanii
"AQUA SPEED na zdrowie" Wejdź na stronę www.aquaspeednazdrowie.pl, dowiedz się, dlaczego warto pływać, być aktywnym – korzystaj ze zniżek na zakup sprzętu naszej marki. Podaj dalej #pływaniedlazdrowia!

 

Foto: unsplash.com 

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel