Akcesoria pływackie zwiększające wydajność treningu

2020-11-30
Akcesoria pływackie zwiększające wydajność treningu

Odwołując się do definicji pojęcia „trening sportowy”, można powiedzieć, że to ćwiczenia wykonywane w celu uzyskania większej sprawności w uprawianej dyscyplinie sportu. Nudne pływanie „od ściany do ściany” basenu to podstawa treningu pływackiego, bez której nie ma szans na przyzwoite wyniki. Urozmaicenie treningu oraz wzrost formy pływaka można jednak uzyskać również poprzez odpowiednio dobrane akcesoria do pływania. Dzięki temu trening stanie się bardziej różnorodny oraz efektywny.

Jak przygotować się na trening pływania?

Na początek warto zadbać o to, aby mieć dobrze dopasowane okulary pływackie – takie, które nie przeciekają oraz nie będą uciskały w oczy.
Następnym bardzo pomocnym sprzętem jest niespadający z głowy oraz niestawiający oporu czepek. W tym celu najlepiej korzystać z czepków silikonowych, które elastycznie dopasowują się do kształtu głowy, nie uciskają, a nawet pozwalają ukryć długie włosy.
Zacisk na nos to trzeci z polecanych „gadżetów”, który może przydać się podczas treningu. Problemem podczas pływania jest nalewająca się do nosa woda. Wiąże się to z umiejętnością (bądź jej brakiem) wypuszczania powietrza w czasie zanurzenia głowy w wodzie. O doborze „noska” również decyduje wygoda pływaka, ponieważ na rynku można znaleźć wiele ich rodzajów. Obecnie najbardziej popularnym jest „nosek” wykonany w całości z plastiku. Zakłada się go na płatki nosa tak, aby klamerka łącząca zaciski wpasowywała się niemalże idealnie w grzbietową część nosa. Kiedy decydujemy się na tego rodzaju sprzęt, warto rozważyć przywiązanie „noska” do sznureczka, który można przyczepić do kostiumu lub założyć na szyję jak naszyjnik. Dzięki temu nie zgubimy go w wodzie.

Komfort pływania to wydajniejszy trening

Jeśli podstawowy sprzęt będzie komfortowy, pływak skoncentruje się na elementach związanych z techniką oraz jakością wykonywanych ćwiczeń, dzięki czemu zwiększy wydajność odbywanego treningu. Należy rozważyć, co chcemy doskonalić w swoim pływaniu. Odpowiedź na to pytanie pozwoli dobrać specjalistyczny sprzęt treningowy, którym są na przykład wiosełka pływackie, płetwy czy ósemka do pływania nazywana pullboyem.

Ósemka do pływania – jaką wybrać?

Wszystkie tego rodzaju deski wyglądają podobnie. Każda z nich przypomina swoim kształtem ósemkę, jednak różnią się drobnymi elementami. Dobór najlepszej zależy w dużej mierze od komfortu pływaka.

Rodzaj I: Ósemka z brzuchami tej samej wielkości to standardowy i najbardziej popularny model tego akcesorium.
Rodzaj II: Ósemka z brzuchami różnej wielkości, zdaniem wielu pływaków stabilniej układa się między nogami i zapewnia większą różnorodność wykonywanych ćwiczeń. Aby zwiększyć wyporność nóg na potrzeby ćwiczeń, wkłada się ósemkę większą główką w dół, aby realizować innego typu zadania zmienia się jej ułożenie.

Za pomocą deski typu pullboy wykonuje się wiele ćwiczeń technicznych. Można jej użyć do pływania samymi rękami, jak również nogami, dzięki temu ćwiczy się odpowiednie ułożenie ciała w wodzie.

Wiosełka pływackie – trening siły i techniki

Kolejnym „sprzętem”, który powinien się znaleźć w worku każdego amatora pływania, jak również pływaka wyczynowego, są wiosełka pływackie nazywane również łopatkami. Podobnie jak deska, znajdują swoje zastosowanie podczas wykonywania ćwiczeń technicznych oraz treningu siłowego. Warto jednak pamiętać, że jeśli dopiero zaczynamy przygodę z tym sportem, należy wybrać mniejszy rozmiar i stopniowo go zwiększać. Godne uwagi są wiosełka, które zakłada się jedynie na palce. To świetny gadżet, pomagający zwiększyć wydajność chwytu, jak również czucia wody.

Płetwy treningowe – pozycja obowiązkowa

Podczas treningu należy również pamiętać o pracy nóg. Płetwy treningowe stabilizują sylwetkę pływaka w wodzie, jak również zwiększają jego prędkość. W tej części treningu niezbędne będą płetwy, z których można wyróżnić trzy rodzaje:
– płetwy długie nie mylić z tymi do nurkowania, zalecane dla treningów długodystansowych, wymuszają większą pracę stawu skokowego. Długie płetwy do nurkowania powodują zgięcie nóg w kolanach nie pozwalając na wykonanie prawidłowej pracy nóg.
– płetwy krótkie, zalecane dla sprinterów, najczęściej stosowane podczas treningu zawierającego krótkie, ale bardzo szybkie odcinki. Są lżejsze od płetw długich.
– monopłetwa wymusza pływanie dwoma nogami jednocześnie. Jest ciężka, jednak pozwala na dobre zsynchronizowanie pracy nóg do delfina. Przy wyborze płetw należy sugerować się również ich twardością. Dla początkujących zaleca się płetwy miękkie. Jednak z czasem, kiedy umiejętność pływania przy pomocy płetw zostanie wytrenowana, można je zmienić na nieco twardsze, co umożliwi między innymi szybsze pływanie, jak również lepszą pracę stawu skokowego.

Fajka nie tylko do nurkowania

Bardzo popularnym pływackim sprzętem, używanym w ostatnich latach, stała się fajka do pływania. Od tej do nurkowania różni ją to, że ustnik wkłada się do ust od przodu twarzy, a nie od boku, jak w przypadku fajek nurkowych. Jest to jak najbardziej wskazany sprzęt do treningu technicznego oraz wydolnościowego.

Trening już nigdy nie będzie nudny

Kiedy worek na sprzęt pływacki zostanie wypełniony akcesoriami do pływania, godziny spędzone na pływalni będą zdecydowanie bardziej urozmaicone oraz wydajne. Dobrze zaplanowany trening stanie się bardziej różnorodny oraz efektywny. Należy jednak pamiętać, że jeśli sięgamy po nowy sprzęt, warto stopniowo zwiększać obciążenie wykonywanych zadań, konsultować się z instruktorem bądź trenerem pływania, aby uniknąć niepotrzebnych kontuzji.

Autor: Aleksandra Bednarek

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2020

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel