Atrakcje wodne napędzają turystykę!

2025-05-03
Atrakcje wodne napędzają turystykę!

Miasto może zaskoczyć wodnymi atrakcjami! Baseny, aquaparki i spa przyciągają turystów, kreując nowy wymiar relaksu i rozrywki. O tym, jak robi to Łódź, rozmawiamy z przedstawicielką Łódzkiej Organizacji Turystycznej – Natalią Wątorowską, specjalistką ds. turystyki.

Marka AQUA SPEED animuje realizację projektów z obszaru turystyki biznesowej związanej z pływaniem – takich jak Konferencja Pływackiego Biznesu – a także wydarzeń sportowych (np. zawody zimowego pływania „Zimno i Fajnie”), które przyciągają do Łodzi ludzi związanych z pływackim biznesem oraz zawodniczki i zawodników z całej Polski i z zagranicy. Nasz sprzęt i akcesoria służą nie tylko indywidualnym turystom w aktywnym spędzaniu czasu, lecz także znajdują się na wyposażeniu obiektów rekreacji wodnej, zwiększając ich atrakcyjność w oczach klientów.

Atrakcje wodne a budowanie wizerunku miasta 

Czy atrakcje związane z wodą, takie jak baseny, aquaparki czy spa, odgrywają rolę w budowaniu wizerunku Łodzi jako atrakcyjnego kierunku turystycznego? Jeśli tak, to jaką?  

Atrakcje związane z wodą, takie jak baseny, aquaparki czy spa, mogą odegrać istotną rolę w kształtowaniu wizerunku Łodzi jako miejsca atrakcyjnego turystycznie. Choć Łódź nie kojarzy się z wodą – brak nam wielkich rzek czy jezior, to nowo powstające obiekty mogą przyciągnąć turystów szukających relaksu i rekreacji.

Obiekty spa i wellness odpowiadają na potrzeby współczesnych turystów, którzy coraz częściej szukają możliwości odpoczynku bez konieczności oddalania się od miasta.

Według własnych potrzeb mogą przeznaczać czas na relaks lub odkrywanie atrakcji miasta. Ponadto rodziny z dziećmi, dla których Łódź ma rozbudowaną ofertę atrakcji, mogą być zainteresowane odwiedzeniem aquaparku lub skorzystaniem z basenu w obiekcie noclegowym ze względu na aktywny wypoczynek i rozrywkę dla dziecka.

Takie atrakcje mają także wpływ na przedłużenie pobytu turysty w danym mieście. Dobrym przykładem inwestycji z województwa łódzkiego, które przyciągnęły turystów, są Termy Uniejów oraz Termy Poddębice.


Najlepszy pływacki biznes robi się w Łodzi. Dlatego zapraszamy na Konferencję Pływackiego Biznesu, 9 maja 2025 | godz. 10-18 – To nie jest zwykła konferencja – to miejsce, w którym dowiesz się, jak rozwijać swoją szkołę, inspirować kursantów i trenerów oraz jak skutecznie działać w branży pływackiej. Kliknij zdjęcie poniżej!

Konferencja Pływackiego Biznesu
Zimno i Fajnie

Na zdjęciu powyżej – Zimno i Fajnie to pierwsze w Łodzi zawody zimowego pływania, zorganizowane we współpracy z marką AQUA SPEED na zewnętrznym basenie w Aqua Parku FALA w roku 2022. Zawody przyciągnęły ponad 100 zawodników i zawodniczek kochających wodę, poza tradycyjnym sezonem turystycznym. To wydarzenie zapoczątkowało serię eventów dot. zimowego pływania organizowanych "na Fali" przyciągających corocznie setki uczestników.


Work-life balance napędza turystykę aktywną

Jakie trendy w turystyce mogą wpłynąć na wzrost popularności atrakcji wodnych i wellness w miastach takich jak Łódź, które nie kojarzą się przecież z wypoczynkiem nad/z „wodą”?  

Trendy w turystyce, które mogą wpłynąć na wzrost popularności atrakcji wodnych i wellness w miastach takich jak Łódź, to m.in. moda na city break, zdrowy styl życia, work-life balance i glampingi.

Czy obiekty noclegowe z basenem i spa przyciągają przede wszystkim turystów biznesowych, czy może są także atrakcyjne dla rodzin z dziećmi i turystów rekreacyjnych?  

Obiekty noclegowe z basenem i spa są atrakcyjne dla wszystkich wyżej wymienionych grup. Dla turysty biznesowego basen i spa/wellness to możliwość relaksu po pracy oraz zadbania o potrzeby psychiczne i fizyczne. Dla rodzin z dziećmi atrakcje wodne typu aquapark to idealna propozycja do zapewnienia dzieciom aktywnej rozrywki. Natomiast turyści rekreacyjni będą zainteresowani wzbogaceniem swojego wyjazdu o relaks nad basenem. 

Newsletter AQUA SPEED dołącz do klubu

Turystyka i pływanie – wspólny interes

Jak lokalne hotele i ośrodki noclegowe z basenami oraz spa współpracują z miastem w promowaniu turystyki? Które z nich tak działają?  

Do takiej współpracy można zaliczyć bycie członkiem Łódzkiej Organizacji Turystycznej, która zrzesza ponad 130 podmiotów z branży turystycznej i na podstawie wzajemnej współpracy przyczynia się do rozwoju turystyki w mieście. W strukturze ŁOT można wyszczególnić działy zajmujące się zarówno turystyką przyjazdową, jak i biznesową. Hotele z basenem oraz spa, które są w ŁOT, to: Vienna House by Wyndham Andel's, DoubleTree by Hilton, Grand Hotel. Warto zwrócić także uwagę na hotele członków ŁOT w okolicach Łodzi: Fabryka Wełny Hotel & SPA**** (Pabianice), Stacja Nowa Gdynia Fitness & Wellness Resort (Zgierz).  

Jakie są kluczowe elementy infrastruktury wodnej i wellness, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia liczby turystów odwiedzających Łódź?  

Wśród kluczowych elementów takiej infrastruktury można wymienić aquaparki ze zjeżdżalniami i strefami saun, centra spa i wellness, baseny termalne, wakeparki i inne miejsca do uprawiania sportów wodnych. W przypadku basenów zewnętrznych / zalewów zwraca uwagę także odpowiednia infrastruktura i atrakcyjne miejsce do plażowania. Nie można zapomnieć o towarzyszącej gastronomii czy sklepach, gdzie turysta będzie mógł zrobić potrzebne zakupy.

Warto zwrócić uwagę, że łódzki Aquapark FALA łączy już w sobie wiele wyżej wymienionych cech. 

Atrakcje wodne – rozwój turystyki

Jakie działania marketingowe warto podejmować, aby wypromować Łódź jako miasto przyjazne dla osób poszukujących relaksu w otoczeniu wody?  

Pomysłami na tego typu działania mogłyby być kampanie promujące relaks w mieście. Można łączyć wodne atrakcje z zieloną Łodzią, np. zabytkowymi parkami, lasem Łagiewnickim, Ogrodem Botanicznym czy Orientarium ZOO. Można także podejmować współpracę z influencerami/blogerami/dziennikarzami, których treści wpasowują się w tę tematykę. Warto tworzyć pakiety łączące ofertę kilku miejsc i oferujące bilety łączone albo zniżkę np. na gastronomię.

Czy rozwój rekreacyjnej infrastruktury wodnej może wpłynąć na przedłużenie pobytów turystów w Łodzi?  

Rozbudowa infrastruktury wodnej mogłaby wydłużyć średni czas pobytu turystów w Łodzi, oferując im więcej opcji spędzania czasu. Dzięki temu miasto mogłoby zatrzymać na dłużej gości, którzy pierwotnie planowaliby przyjazd na max. dwa dni.

Jakie są największe wyzwania dla obiektów noclegowych z basenem i spa w kontekście budowania atrakcyjności turystycznej miasta?  

Do największych wyzwań można by zaliczyć konkurencję ze strony innych miast, które oferują podobne atrakcje. Konkurencyjne są także naturalne zbiorniki wodne w województwie łódzkim, np. zalew Sulejowski. Tutaj obiekty zamknięte mogłyby wykorzystać np. przewagę całoroczności. Należałoby także włożyć wiele pracy w promocję wizerunkową Łodzi, która zachęciłaby do przyjazdu w celu korzystania z wodnych atrakcji. Oferta, która byłaby promowana, powinna sprostać oczekiwaniom turysty zarówno biznesowego czy wypoczynkowego, jak i rodzin z dziećmi. 

Rozmawiał: Maciej Mazerant / Redaktor prowadzący AQUA SPEED magazyn

Zdjęcia obiektów dzięki uprzejmości Łódzkiej Organizacji Turystycznej.
Zdjęcia z wydarzenia Zimno i Fajnie – zawody zimowego pływania. Foto: Antek Mazerant

AQUA SPEED magazyn czasopismo o aktywności w wodzie

Polecane

pixel